algemene info

Afmetingen:  

Lengte over de stevens: 26,49 meter
Breedte: 5,16 meter
Diepgang: 1,25 meter
Waterverplaatsing: 102,8 m3
Doorvaarthoogte (ca) 28 meter

Bouwjaar: 1882
Werf: onbekend in Ridderkerk
Jaar van herbouw: 1988         
Werf herbouw: De Groot in Edam

Nummer teboekstelling: 75 B Sneek 1929
Europanummer: 03330075
Nummer meetbrief: RN 1664
               (Is verlopen en ook niet meer nodig)
In bezit van Rijnvaartverklaring
Klassecertificaat: SI 12281 B
Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen CBB zone 2, 3, 4
        geldig tot: 06-11-2021
Laatste hellingrapport: 04-11-2015
        geldig tot: 04-11-2019                 
Tuigagekeur geldig tot: 15-11-2019
Mastkeur geldig tot: 31-01-2020
Gaskeur: n.v.t.
Meggertest geldig tot 20-05-2019

Uiterlijk en bouwwijze:

Zwarte romp met bruin boeisel, bruine roef
Mooie zeeg en een zeer rond schip
Kleine kuip voor de roef
Dek: een groot deel is Iroko dek, gelegd door Ventis in 2008
Gangboorden van staal/ijzer met dekkenverf
Reling van geschilderde stalen gegalvaniseerde pijp
Houten zetboorden op onderste deel van de reling

Rompvorm: platbodem met ronde kimmen en sterk gepiekt achterschip, specifieke stevenaak-kop met stevenbalk

Bouwmateriaal: geklonken ijzer en staal. Het vlak is in de 50er jaren verangen door een geklonken stalen vlak. Ander nieuw staal is gelast.

Afstand spanten: 500 mm
Afmetingen spanten: 50 x 50 x 6 mm
Bergplaat: 250 x 10 mm

Waterdichte schotten: voorpiekschot, machinekamerschot en een schot ca drie meter vóór het machinekamerschot.

Aangehangen roer, bankirai met hydraulisch stuurwerk, revisie in 2017.
Teakhouten stuurwiel aan broodwagen.

Zwaarden: bankirai, 4,80 x 2,00 x 0,10 mtr

Boegankers: twee klipankers in kluisgaten, 1 x 250 kilo en 1 x 150 kilo. Eén met 60 meter ketting in kettingbak vooronder, via de ankerlier, de andere met ankerlijn.

Drie verschillende maten loopplanken waarvan één met handreling

Zeilen:

Grootzeil 170 m2 de Vries (Ab Schulp Muiden) 2007
Fok: 70 m2 de Vries (Ab Schulp Muiden) 2006
Kluiver: 30 m2 2005
Kluiver 2: 90 m2 1990
Huiken: ademende huiken uit 2012 (alleen fok en grootzeil)

Lieren:

Twee zwaardlieren met bakstagrollen
Zwaarden zowel handbediend als electrisch 220 V
Zeillier voor grootzeil, fok en marie met vier rollen
Zeillier voor kluiverstagen met 2 rollen
Grootschootlier extra versterkt
Bovenstaande lieren zijn van Strikwerda 1988, voorzien van gestoken tandwielen en kogellagers
Dubbele open ankerlier met twee verhaalkoppen, handbediend en electrisch bediend (380 V)
Wormwiellier voor de dirk
Kaapstander voor verhalen en kluiverschoten
Jachtenwinch voor fokkeschoot
Op de giek twee bronzen reeflieren

Tuigage:

Mast: stalen mast van SRF, uit 2009, lengte 24 x 0,39 meter
Giek: douglas, gemaakt door Ventis in 2008. lengte 14,6 x 0,24 meter
Fokkeboom: Oregon pine uit honderd jarige balk, lengte ca 7 meter
Gaffel: douglas, nieuw in 2014, 6,0 x 0,20 x 0,15 mtr
Kluiverboom: oregon pine, 7 x 0,25 meter, nieuw uit oude mast 2014
Wanten: 4 x 18 mm gegalvaniseerd met wantspanners
Twee lopende bakstagen 18 mm met 10 mm spruit op lieren
Voorstag 20 mm gegalvaniseerd met wantspanner
Blokken in de mast: stalen blokken met kogellagers
Blokken boegwant: essenhout, nieuw 2018
Vallen en schoten van kluivers: gripoleen
Vallen van grootzeil en fok: gegalvaniseerd staaldraad

Navigatiemiddelen:

Kompas: magnetisch vloeistofkompas Sestrel Moore, gecompenseerd
Marifoon 1: Standard Horizon met ATIS 9244098135
Marifoon 2: AdvanSea met ATIS 9244098135
Roepnaam PI 8135   MMSI: 244660814
AIS: Nauticast R-4-203
GPS: MLR FX 312
Electronische barometer

Reddingsmiddelen:

4 reddingsboeien waarvan 1 met Holmes-licht en 1 met drijvende reddingslijn.
44 zwemvesten
4 gekeurde zelfopblazende reddingsvesten
verschillende kinderzwemvesten
4 drijvende reddingsmiddelen

Brandblusmiddelen:

6 schuimblussers 6 liter
1 schuim – keuken blusser
blusdeken in keuken
1 dekwas/brandbluspomp met verstelbare spuitmond
FM pro blusautomaat in de machinekamer, bedienbaar in de roef
brandalarmsysteem met centraal alarm

Zeilpakken:

Twintig zeiljassen van Henri Lloyd met Long-John broeken.